Moda na szachy po "Gambicie królowej" - NoweMedium.pl

Moda na szachy po “Gambicie królowej”

Statystyki wskazują jednoznacznie, że to był dobry rok dla szachów. Popularność gry podczas lockdownu bardzo wzrosła. Swój udział w tym ma nowa produkcja Netflixa "Gambit Królowej".
pixabay.com

Dyscyplina szachów przeżywa w ostatnim czasie prawdziwy renesans. Sukces serialu “Gambit Królowej” odbił się bezpośrednio na popularyzacji gry na której bazuje cała produkcja. Sprzedawcy liczą zyski, strony poświęcone grze mają rekordowe odsłony, serwisy szachowe notują najwyższą w historii liczbę nowych użytkowników.

Światowe zainteresowanie szachami jest największe od dnia, w którym Bobby Fischer pokonał Borisa Spasskiego w Rejkiawiku w 1972 r.

– pisze “The Guardian”

Pojedynek, o którym wspomina portal, stanowił inspirację dla Waltera Tevisa, który w 1983 r. wydał powieść “Gambit królowej”. Netflix podjął decyzję o przeniesieniu głównej bohaterki publikacji na ekrany telewizorów. To była dobra decyzja, nie tylko dla platformy streamingowej, ale również szachów. Od lat nie zarejestrowano tak znaczącego szachowego boomu.

Poniżej zwiastun miniserialu:

Szachy online

Kanały szachowe na Twichu (platforma online do transmisji na żywo) zdobywają popularność dzięki wirtualnym turniejom. Zdecydowanie wzrosła liczba subskrypcji i oglądalności znanych postaci ze świata szachów m.in. amerykańskiego arcymistrza Hikaru Nakamury.

Natomiast strona Chess.com, od momentu rozpoczęcia się lokcdown’u w Marcu, rejestrowała około 1 mln. nowych członków w każdym miesiącu.

Na fali sukcesu serialu, w samym listopadzie przybyło około 2,8 mln. graczy. W tym miesiącu odbyło się także ponad 78 mln. standardowych partii szachowych na lichess (darmowy serwer szachowy online). Jest to ponad połowa więcej niż rok temu.

Poniżej przedstawione są wykresy, które obrazują popularność gry za sprawą miniserialu:

www.bloomberg.com

Szachy w domu

Jedna z firm z zabawkami – Goliath Games – odnotowała gwałtowny wzrost sprzedaży zestawów szachowych w listopadzie i w grudniu. Dyrektor marketingu Mary Higbe wskazuje, że sprzedaż wzrosła o 1100% w porównaniu do poprzedniego roku.

Wiadomo jednak, że wraz ze spadkiem zainteresowania serialem, spanie chęć grania w szachy. Jednakże Jennifer Shahade, dwukrotna mistrzyni USA kobiet i obecna dyrektor programu kobiet U.S. Chess Federation, wierzy, że:

zainteresowanie szachami może przełożyć się na efekt pokoleniowy.

>