Meta ma problemy w Komisji Europejskiej. Chodzi o uzależnienia od social mediów wśród dzieci
KE ma wątpliwości co do funkcjonowania Mety?
Komisja Europejska podjęła działania wobec Meta, wszczynając oficjalne dochodzenie z podejrzeniami, że systemy i algorytmy używane w ich aplikacjach mogą prowadzić do uzależnień u dzieci. Komisja Europejska informuje, że dochodzenie skupia się na kilku głównych obszarach.
Po pierwsze, badane jest czy interfejsy Facebooka i Instagrama oraz stosowane algorytmy nie są zaprojektowane w sposób, który sprzyja uzależnieniu nieletnich użytkowników.
Po drugie, analizowane jest czy korzystanie z tych serwisów nie prowadzi do efektu tzw. króliczej nory, gdzie algorytmy, opierając się na historii wyszukiwań, stale podsuwają dzieciom te same szkodliwe treści, dotyczące np. diety czy nierealistycznych standardów ciała, co może prowadzić do depresji lub zaburzeń zachowania.
Przeczytaj także: Globalna awaria platform Meta. Problem techniczny już rozwiązany
Niepoprawne metody weryfikacji użytkowników
Komisja bada również, czy Meta wprowadziła skuteczne metody weryfikacji wieku użytkowników i ocenia ryzyko, że nieletni mogą być narażeni na nieodpowiednie treści.
Ostatni obszar dochodzenia to sprawdzenie, czy Meta zapewnia wystarczającą ochronę prywatności dzieci korzystających z ich serwisów. Urzędnicy Unii Europejskiej podkreślają, że to nie pierwszy raz, gdy Komisja Europejska podejmuje działania przeciwko platformom internetowym z powodu niewłaściwej ochrony nieletnich i uzależniającego wpływu na użytkowników, zwłaszcza nieletnich.
W kwietniu KE wszczęła postępowanie przeciwko TikTokowi z powodu programu lojalnościowego TikTok Lite, który umożliwiał gromadzenie punktów za aktywność na platformie, co również zostało zawieszone. Dochodzenia przeciwko TikTokowi dotyczą również innych kwestii, takich jak weryfikacja wieku użytkowników. Dochodzenie wobec Facebooka i Instagrama prowadzone jest w ramach unijnych przepisów cyfrowych (DSA), które nakładają dodatkowe wymogi na duże platformy internetowe i wyszukiwarki, mające wpływ na dużą liczbę użytkowników w UE.
Przeczytaj także: Paryż 2024: W medalach olimpijskich znajdzie się metal z Wieży Eiffla