Piłkarska moda: najdłuższe współprace klubów i producentów odzieży
Moda się zmienia, oni zostają
W dzisiejszym futbolowym świecie to jak wyglądasz na boisku jest prawie tak samo ważne jak to, w jaki sposób na nim grasz. To właśnie sprzedaż koszulek i gadżetów klubowych zapewnia największym markom na świecie pokaźne wpływy do budżetu, dzięki czemu mogą sobie pozwolić na zatrudnianie najlepszych piłkarzy. Kluczową rolę w tym biznesie odgrywają producenci odzieży.
W przypadku piłki nożnej wyróżnia się pod tym względem trzy marki – Nike, Adidas i Puma. To właśnie one zaopatrują najważniejsze kluby i reprezentacje. Mimo ich przewagi nad rywalami, warto też wspomnieć o innych graczach na rynku, takich jak Umbro, Macron czy Joma, które też mają w swoim katalogu kluby z TOP5 (Anglia, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Francja).
Zobacz też: Piłka nożna: projektanci odsłaniają karty. Sprawdzamy najciekawsze stroje na przyszły sezon
Za wielkimi pieniędzmi idzie też ogromna rywalizacja, a to z kolei przekłada się na to, że kluby bardzo często zmieniają producentów. Najczęściej takie zmiany mają miejsce raz na 4-5 sezonów. Są jednak zespoły, które wyłamują się z tej konwencji i od lat współpracują tylko z jednym producentem. Z czego to wynika? Powodów może być wiele – od lukratywnych kontraktów po tradycyjne przywiązanie. Oto najbardziej “lojalne” kluby w topowych ligach Europy!