Maturzysta uzyskał 0 punktów za interpretację wiersza. Nie zgadza się z tym sam autor
Jeden z tegorocznych maturzystów uzyskał 0 punktów za interpretację wiersza na egzaminie z języka polskiego. Co zaskakujące z taką oceną nie zgadza się sam autor utworu, Józef Baran, który przychylnie spojrzał na pisemną wypowiedź chłopca.
Zobacz też:
Matura 2022. Maturzystki odwoływały się do “365 dni”
0 punktów na maturze za błędną interpretację wiersza
Jeden z tegorocznych maturzystów, 19-letni Kamil z Trójmiasta, nie zdał egzaminu z języka polskiego. Była to zaskakująca wiadomość, ponieważ za egzamin z języka angielskiego uzyskał 96%, a z matematyki aż 98%.
Maturzysta zaskoczony wynikiem poprosił o wgląd do pracy. Okazało się, że z części zamkniętej uzyskał 11 punktów, a za wypracowanie 0 punktów. Według egzaminatorów dokonał on błędnej interpretacji wiersza Józefa Barana ”Najkrótsza definicja szczęścia”.
19-letni Kamil odwołał się do wyniku i po kolejnym obejrzeniu pracy, egzaminatorzy stwierdzili, że interpretacja jest tylko częściowo zgodna z kluczem odpowiedzi i przyznali mu za nią 21 punktów. To pozwoliło chłopakowi zdać egzamin z języka polskiego z wynikiem 46%.
Autor wiersza nie zgodził się z egzaminatorami
Co ciekawe, sam autor wiersza Józef Baran, nie zgodził się z egzaminatorami, którzy ocenili pracę chłopca na 0 punktów. Poeta wyznał, że jego utwór jest bardo wieloznaczny i nie ma dokładnego klucza na jego interpretację.
Mój wiersz jest dość wieloznaczny, ale uprawnione było odczytanie go w taki sposób, w jaki zrobił to uczeń, choć o horacjańskiej radości ja tam nie piszę. W ogóle niczego nie zalecam, to podmiot zbiorowy najpierw w formie bezokolicznikowej radzi żyć tak czy inaczej.
Józef Baran
Następnie Józef Baran wyznał, że to odbiorcy tworzą w połowie wiersz, gdyż czytając go dodają własne doświadczenia, czy wspomnienia. To z kolei wpływa na fakt, że takich interpretacji może być więcej.
Przy czytaniu poezji ważny jest nie tylko poeta, lecz, w połowie nawet, odbiorca, czytelnik, który podkłada pod słowa poety własne doświadczenie. Nie jest to “prosta” matematyka, że dwa razy dwa równa się cztery. Poezja może być wieloznaczna i to jej przewaga nad płaską prozą.
Maturzysta ma prawo interpretować wiersz niekoniecznie tak, jak życzy sobie tego poeta. Już samo podjęcie tematu poezji współczesnej, o której mówi się mało w szkole, było z jego strony godne pochwały
Józef Baran