Co Polacy pili w 2020 roku i za ile?
Według raportu NielsenIQ Polacy wydali w 2020 r. 39 mld zł. na alkohol. Jeżeli porównamy to ze statystykami sprzed roku, to jest to 7% więc niż w 2019 r. Nie oznacza to jednak, że w minionym roku piliśmy więcej napojów wysokoprocentowych. Warto zwrócić uwagę na podniesie akcyzy, co przyniosło wzrost cen alkoholi.
Jak informuje Marcin Cyganiak, commercial director w NielsenIQ na raport dotyczący spożycia alkoholu przez Polaków ogromny wpływ miał sposób życia ludzi w 2020 r.:
Wzrost akcyzy, zamknięcie gastronomii, ograniczenia w organizowaniu imprez masowych, wesel czy większych spotkań towarzyskich, wreszcie zmiany w trybie życia i sposobach robienia zakupów – rok 2020 stworzył bezprecedensowy koktajl czynników, który zamieszał rynkiem alkohol
Marek Cyganiak, wirutalnemedia.pl
4. miejsce – Whisky
4 miejsce na liście najczęściej kupowanych alkoholi w 2020 r. przez Polaków zajmuje Whisky. Sprzedaż tego trunku wynosi 1% całego wolumenu, czyli udziału sprzedaży liczonego w litrach. Warto jednak zwrócić uwagę, że liczba miłośników whisky rośnie. W stosunku do poprzedniego roku wolumen tego alkoholu wzrósł o 15%
3. miejsce – Wino
Podium otwiera oczywiście wino. Wielkość wolumenu wina w kontekście wszystkich alkoholi wyniosło w 2020 r. 3%. Wino podobnie jak whisky zyskuje na popularności, jednakże w mniejszym stopniu, ponieważ wolumen wina wzrósł o 8%.
2. miejsce – Wódka
Na drugim miejscu uplasowała się oczywiście wódka. Ten trunek jest nadal bardzo mocno ceniony przez Polaków. Według raportu NielsenIQ jej wolumen w kontekście całego rynku alkoholowego w Polsce wyniósł aż 7%. Wódka ciągle utrzymuje stabilną pozycję na rynku, jednakże zmiana w stosunku do 2019 r. była nieznaczna. Wolumen wódki zaliczył wzrost o 0,2% w kontekście całego rynku.
1. miejsce – Piwo
Na szczycie bez zaskoczeń. Polacy nadal najczęściej kupują piwo, a wolumen tego napoju wyniósł 87%. Warto jednak zwrócić uwagę, że Polacy powoli odchodzą od piwa. Sprzedaż tej kategorii alkoholu spadła o 1,6%.