Nowelizacja Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Nowa regulacja stanowi wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z 30 maja 2018 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. piątą dyrektywę AML, modyfikującą prawo unijne i zwiększającą transparentność przepływów finansowych).
Co zakłada znowelizowana ustawa?
Co zakłada znowelizowana ustawa? Oto najważniejsze zmiany:
- Generalny Inspektor Informacji Finansowej zostanie uznany za jednostkę analityki finansowej;
- Rozszerzy się zakres informacji gromadzonych przez GIIF;
- Wprowadzone zostaną mechanizmy weryfikacji danych zawartych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych;
- Uaktualnione i poszerzone zostaną zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego oraz działań podejmowanych z państwami trzecimi wysokiego ryzyka przez instytucje finansowe;
- Doprecyzowana i poszerzona zostanie lista instytucji zobowiązanych, włączając w to przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą m.in. na: sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego lub celnego, obrocie lub pośrednictwie w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami, a także przechowywaniu, obrocie lub pośrednictwie w obrocie ww. towarami (w zakresie transakcji o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10.000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane);
- Niektóre definicje zostaną uszczegółowione m. in. definicja beneficjenta rzeczywistego;
- Wprowadzony zostanie obowiązek publikacji i aktualizacji przez państwa członkowskie UE wykazu stanowisk i funkcji publicznych, które zgodnie z prawem krajowym kwalifikują się jako eksponowane stanowiska polityczne;
- Doprecyzowane zostaną zasady przechowywania przez instytucje obowiązane dokumentów i informacji uzyskanych w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego;
- Poszerzony zostanie katalog sankcji nakładanych za naruszenia przez instytucje obowiązane obowiązków związanych z przestrzeganiem obowiązków wynikających z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Dla kogo największe zmiany?
Największe zmiany szykują się dla przedsiębiorców prowadzących biura księgowe oraz biura doradztwa podatkowego i celnego. W praktyce, każde biuro księgowe, podobnie np. do banków, będzie musiało wprowadzić procedury przeciwdziałające praniu pieniędzy. Pomimo nałożenia znacznych obowiązków na szereg nowych podmiotów, ustawodawca zastosował bardzo krótki okres przejściowy – ustawa wejdzie w życie w ciągu 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Księgowi będą zobowiązani do wdrożenia procedur wewnętrznych, które pomogą zidentyfikować klienta, a także ustalić beneficjenta rzeczywistego i dokonać analizy transakcji jakie zawarł ich klient. W każdym przypadku, jeżeli zidentyfikują transakcję, która budzi ich podejrzenia, będą musieli zgłosić ją do właściwych organów.
Jak podkreślają specjaliści, biura księgowe w Polsce w znacznej większości to grupa mikro i małych przedsiębiorców. Szacunkowo, zmiany będą dotyczyć kilkudziesięciu tysięcy przedsiębiorstw, które często są jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi. Będą one musiały zmierzyć się z szeregiem zupełnie nowych obowiązków, w tym np. posiadaniem jednej osoby odpowiedzialnej za przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Jeżeli dane biuro zatrudnia pracowników, powoduje to konieczność przeprowadzenia odpowiednich szkoleń i przygotowania procedur dla tzw. sygnalistów.
Nowe obciążenia i presja czasu
Wiele nowych obciążeń i duża presja czasu – tak w skrócie można podsumować najbliższe tygodnie dla podmiotów, których ustawa będzie dotyczyć. Co istotne, nawet niewielkie uchybienia nie uchodzą uwadze organów kontrolnych, które skrupulatnie sprawdzają przedsiębiorców i nakładają kolejne kary za niedostosowanie do obowiązujących przepisów. Dopiero po pewnym czasie od wejścia ustawy w życie będzie można się przekonać, kto lepiej sprostał wyzwaniu – przedsiębiorcy czy ustawodawca.
aplikant radcowski Jakub Gaweł, Kancelaria Oniszczuk & Associates
Sprawdź więcej tekstów Oniszczuk&Associates na portalu NoweMedium
Śródtytuły pochodzą od redakcji.