Kiedy powinno się przeprowadzić redesign? - NoweMedium.pl

Kiedy powinno się przeprowadzić redesign?

Wielu przedsiębiorców kieruje się zasadą “działa? nie psuj” - jeśli handlowcy zdobywają nowych kontrahentów, to nie ingerujemy w ich model działania, jeśli obroty sklepu internetowego rosną, to po co mielibyśmy przeprowadzić redesign itp. Takie ostrożne podejście względem zmian ma oczywiście swoje zalety w krótkim terminie, ale w długim horyzoncie kryje się za nim szereg zagrożeń.
fot. materiał partnera

Niebezpieczeństwa wynikające z takiej stagnacji nazywane są “długiem technologicznym” – nieaktualizowany od lat kod może po czasie wpływać już na tak wiele aspektów działania aplikacji, że wprowadzenie najdrobniejszej zmiany wymaga ogromnych nakładów pracy i kapitału. Nie każdy ma świadomość, że do podobnych sytuacji dochodzi również w kwestiach designu – dług projektowy może być równie niebezpieczny, jak jego technologiczny odpowiednik. 

Kiedy powinno się przeprowadzić redesign? 

Najbardziej efektywną strategią jest bieżąca obserwacja i implementowanie niewielkich, ale częstych poprawek. Problemy nie zdążą się dzięki temu nawarstwić i uzyskać efektu kuli śnieżnej. Czynnikiem skłaniającym do rozważenia zmian mogą być np. spadające konwersje, czy też rosnąca ilość negatywnych opinii. 

W idealnym świecie alarmujące poziomy tego typu wskaźników powinny wywołać natychmiastową reakcję. W rzeczywistości niestety czynniki organizacyjne i finansowe sprawiają, że niezbędne poprawki spychane są na dalszy plan, aż do momentu, gdy w produkcie jest już tyle błędów, że trzeba przeprowadzić redesign w bardzo szerokim zakresie. Niejednokrotnie ilość koniecznych zmian okazuje się tak duża, że bardziej opłaca się zaprojektować coś kompletnie od nowa. 

Jak skutecznie przeprowadzić redesign? 

Niezależnie od tego, czy planujemy odświeżyć stronę, aplikację, czy produkt, prace zwykle wykonuje się w następujących etapach: 

  1. Audyt stanu bieżącego – wszystko zaczyna się od inwentaryzacji posiadanych zasobów. Należy sprawdzić, które treści i grafiki można zastosować w odświeżonej wersji projektu, a które muszą być skompletowane od zera. Starannie przeprowadzony przegląd ułatwia delegowanie zadań i pozwala zamówić usługi u podwykonawców z odpowiednim wyprzedzeniem.
  2. Zdefiniowanie celu – przed przystąpieniem do prac trzeba mocno się zastanowić, co chcemy osiągnąć. Na tym etapie dobrym pomysłem jest przygotowanie checklisty z konkretnymi problemami, które zostaną rozwiązane przez redesign. Zespół projektowy będzie mógł do niej regularnie wracać w trakcie prac, aby upewnić się, że wszystko idzie w zaplanowanym kierunku.
  3. Przegląd rynku – wymyślanie koła na nowo czasami przynosi spektakularny sukces, ale dużo częściej kończy się rozczarowaniem i porażką. W wielu przypadkach efektywne rozwiązania funkcjonują już od dawna u konkurencji, więc wystarczy je przeanalizować, aby następnie przeprowadzić redesign inspirowany dobrymi praktykami. Nie chodzi tu oczywiście o bezmyślne kopiowanie – powielając atrakcyjne elementy trzeba je odpowiednio dostosować do sytuacji, zoptymalizować, a w miarę możliwości nawet rozbudować, aby doświadczenia użytkowników były jeszcze lepsze niż u konkurenta

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *