"Media bez wyboru", czyli protest niezależnych mediów - NoweMedium.pl

“Media bez wyboru”, czyli protest niezależnych mediów

Dzisiaj wielu z nas nie usłyszało ulubionej audycji, nie zobaczyło porannych wiadomości. W zamian za to pojawił się komunikat oraz apel niezależnych mediów. To odpowiedź na projekt wprowadzenia nowego podatku od reklam.
wyborcza.pl

Polski rząd chce wymierzyć potężny cios w wolne media. Planuje prace legislacyjne odnośnie projektu ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytuły reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej.

Zgodnie z projektem ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzenia Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów połowa wpływu ze składek od reklam ma trafić na NFZ.

“Media bez wyboru”

Dzięki dochodom z reklam, prywatne media mogą pozwolić sobie na sfinansowanie kosztownego śledztwa, dotarcie do wiarygodnych źródeł i zapraszanie specjalistów. Tym samym nowy projekt przyczyni się do likwidacji w Polsce wolnej opinii publicznej.

Dlatego też dzisiaj część prywatnych mediów wzięła udział w akcji “Media bez wyboru”. W ramach protestu telewizje, portale internetowe czy rozgłośnie radiowe nadają specjalny komunikat:

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej
i liderów ugrupowań politycznych

Część prywatnych mediów podpisała się dzisiaj pod listem skierowanym do rządu i liderów ugrupowań politycznych. Sygnatariusze apelu podkreślają, że wprowadzenie podatku od reklam będzie równoznaczne z osłabieniem, a nawet likwidacją części mediów działających w Polsce. Podkreślono również niesprawiedliwość i nierówne traktowanie podmiotów działających na polskim rynku medialnym, szczególnie dlatego, że przekazy państwowe otrzymują co roku 2 mld złotych.

Treść listu poniżej:

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1. Osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
2. Ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
3. Pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
4. Faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu

  • Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
  • Agora S.A.
  • AMS S.A.
  • Bonnier Business
  • Burda Media Polska
  • CANAL+
  • Dziennik Trybuna
  • Dziennik Wschodni
  • Edipresse Polska
  • Eleven Sports Network sp. z o.o.
  • Gazeta Radomszczańska
  • Gazeta Żoliborza
  • Green Content sp. z o.o.
  • Gremi Media S.A.
  • Grupa Eurozet
  • Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
  • Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
  • Grupa RMF
  • Grupa Wirtualna Polska
  • Grupa ZPR
  • Helios S.A.
  • Infor Biznes
  • Kino Polska TV S.A.
  • Lemon Records sp. z o.o.
  • Marshal Academy
  • Music TV sp. z o.o.
  • Muzo.fm sp. z o.o.
  • naTemat.pl
  • OKO.press
  • Polityka
  • Polska Press Grupa
  • Ringier Axel Springer Polska
  • STAVKA sp. z o.o.
  • Superstacja sp. z o.o.
  • Telewizja Polsat sp. z o.o.
  • Telewizja Puls sp. z o.o.
  • Telewizja Regionalna TVT
  • TIME S.A.
  • TV Spektrum sp. z o.o.
  • TVN S.A.
  • Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
  • Tygodnik Powszechny
  • Wydawnictwo Bauer
  • Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
  • Wydawnictwo Magraf
  • Wydawnictwo Nowiny
  • Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

Warto zauważyć, że list został podpisany również przez Grupę Polska Press, która wkrótce zostanie przejęta przez państwowe PKN Orlen.

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.