10 zdjęć, które wstrząsnęły światem. W jakich okolicznościach zostały zrobione? - NoweMedium.pl

10 zdjęć, które wstrząsnęły światem. W jakich okolicznościach zostały zrobione?

To zdjęcia, które były pierwsze w swoim rodzaju, ukształtowały sposób myślenia społeczeństwa, bądź bezpośrednio wpłynęły na naszą historię. Zobacz 10 fotografii, które wstrząsnęły światem.
pexels.com

Nasze telefony i aparaty przepełnione są wspomnieniami zachowanymi w postaci zdjęć. Jednak historia zna obrazy, które przyczyniły się do zmiany sytuacji politycznej czy społecznej. Magazyn TIME postanowił stworzyć listę 100 najbardziej wpływowych zdjęć, jakie kiedykolwiek zrobiono.

W tworzeniu listy top 100 zdjęć, które wstrząsnęły historią, wzięli udział kuratorzy, historycy, fotoedytorzy i znani fotografowie na całym świecie.

Niektóre zdjęcia znajdują się na naszej liście, ponieważ były pierwszymi w swoim rodzaju, inne dlatego, że ukształtowały nasz sposób myślenia. A niektóre wycięły, ponieważ bezpośrednio zmieniły sposób, w jaki żyjemy, punktów w naszym ludzkim doświadczeniu.

– wskazują eksperci

Rezultatem jest nie tylko kolekcja wspaniałych zdjęć historycznych, ale także niesamowite ludzkie doświadczenia.

#1″The Terror of War”, Nick Ut (1972)

Poparzona napalmem 9-letnia Wietnamka znana jest na całym świecie. Wszystko za sprawą fotografa Nicka Uta, który uwiecznił cierpienie dziecka.

8 czerwca 1972 r. Nick Ut z Associated Press pojechał na obrzeżach Trang Bang, około 40 mil na północny zachód od Sajgonu. To właśnie tego dnia siły powietrzne Wietnamu Południowego przez pomyłkę zrzuciły na wioskę ładunek napalmu. Gdy wietnamski fotograf robił zdjęcia rzezi, zobaczył grupę dzieci i żołnierzy. Szczególną uwagę przykuła biegnąca w jego kierunku dziewczynka, która nie miała na sobie ubrań.

Fotografia stała się esencją opisującą okrucieństwo wojny w Wietnamie. Autor, w 1973 r., za uwiecznienie tego momentu otrzymał nagrodę Pulitzera.

#2 “The Burning Monk”, Malcolm Browne (1963)

10 czerwca 1963 r. Malcolm Browne otrzymał informację o tym, że na ulicach Sajgonu odbędzie się protest przeciwko traktowaniu buddystów przez reżim prezydenta Ngo Dinh Diema. Następnego dnia, o 6:00 dwóch młodych mnichów wyciągnęło plastikowy kanister z benzyną i polało nią Thich Quang Duca.

Wielokrotnie pytano mnie, czy mogłem powstrzymać samobójstwo. Nie mogłem. Stała tam zwarta grupa około dwustu mnichów gotowych zablokować mnie, gdybym spróbował się ruszyć. Kilku z nich rzuciło się pod koła wozu strażackiego. Po latach mam jednak poczucie, że przyczyniłem się do tej śmierci. Że starszy mnich nie zrobiłby tego, gdyby nie był pewny obecności reportera, który przekaże relację światu.

– mówi Malcolm Browne

Zdjęcie przedstawiające spokojnego, płonącego mnicha stało się oznaką niestabilności narodu. Fotografia zmusiła społeczeństwo do zakwestionowania powiązania USA z rządem Diema, co zaowocowało decyzją administracji o nieingerowaniu w listopadowy zamach stanu.

Żaden film w historii nie wywołał tak wielu emocji na całym świecie, jak ten.

– skomentował fotografię prezydent Kennedy

#3 “Starving Child And Vulture”, Kevin Carter (1993)

Kevin Carter poleciał do Sudanu, aby sfotografować głód, który nawiedził tę ziemię. Po całym dniu robienia zdjęć w wiosce Ayod usłyszał skowyt i natknął się na wychudzone dziecko i czającego się w pobliżu pulchnego sępa. Fotograf nie pomógł jednak dziecku, tylko odstraszył ptaka.

Zdjęcie zostało opublikowane w New York Times i przyczyniło się do publicznej debaty na temat interwencji fotografów w przypadku takich obrazów. Carter zdobył nagrodę Pulitzera za swoje zdjęcie, ale ciemność tego dnia nigdy go nie opuściła. W lipcu 1994 roku odebrał sobie życie, pisząc: Nawiedzają mnie żywe wspomnienia zabójstw i zwłok, złości i bólu.

#4 “Lunch Atop A Skyscraper” (1932)

To jeden z kultowych i najniebezpieczniejszych lunchy jakie zna historia. 11 mężczyzn je, rozmawia i przekazuje sobie papierosa na wysokości ponad 200 metrów nad ziemią z Manhattanem. Śniadanie na szczycie drapacza chmur zostało zrobione 20 września 1932 r. w ramach kampanii promocyjnej ogromnego kompleksu drapaczy chmur.

Nikt nie wie, kim są przedstawieni mężczyźni, ani kto naprawdę zrobił to zdjęcie. Autorstwo przypisywane jest Charlesowi Clyde’owi Ebbetsowi, jednak nie ma żadnych twardych dowodów na potwierdzenie tego.

Niezależnie od tego, czy zdjęcie jest upozorowane czy też nie, Śniadanie na szczycie drapacza chmur stało się symbolem amerykańskiej ambicji i realizacji marzeń. Jednocześnie utwierdziło przekonanie, że Nowy Jork jest miejscem, gdzie nikt nie boi się realizacji projektów, których nie podjęliby się mieszkańcy innych miast.

#5 “Tank Man”, Jeff Widener (1989)

5 czerwca 1989 r. fotograf Jeff Widener siedział na balkonie szóstego piętra hotelu w Pekinie. Był to dzień po tym, jak wojska chińskie zaatakowały prodemokratycznych demonstrantów obozujących na placu Tiananmen.

Z placu zaczęła wytaczać się kolumna czołgów. Widener ustawił swój obiektyw w chwili, gdy mężczyzna niosący torby z zakupami stanął przed machinami wojennymi, machając rękami i odmawiając im ruchu. Czołgi próbowały ominąć nieznajomego, ale ten ponownie wszedł na ich trasę i wspiął się na jeden z pojazdów.

Tank Man stał się światowym bohaterem i symbolem oporu. Niezidentyfikowana do tej pory postać czyni dzieło jeszcze bardziej uniwersalnym.

#6 “Falling Man”, Richard Drew (2001)

Obrazy z 11 września to wieże i uderzające w nie samoloty. Jednak jedno ze zdjęć jest zupełnie inne ponieważ przedstawia człowieka. Falling Man to fotografia zrobiona przez Richarda Drew tuż po zamachu z 11 września 2021 r. Prezentuje mężczyznę, który ucieka z zapadających się budynków.

Symbolizuje indywidualność na tle pozbawionych twarzy drapaczy chmur. W dniu masowej tragedii Falling Man jest jednym z niewielu powszechnie widywanych obrazów, które pokazują umierającego człowieka.

Tożsamość Falling Mana jest wciąż nieznana, ale uważa się, że był pracownikiem restauracji Windows on the World, która znajdowała się na szczycie północnej wieży.

#7 “Alan Kurdi”, Nilüfer Demir (2015)

Wojna w Syrii toczyła się już od ponad czterech lat, kiedy to rodzice Alana Kurdiego postanowili wsiąść do nadmuchiwanej łodzi i udać się w kierunku greckiej wyspy Kos. Jednak, trzy mile od wybrzeża, fala przewróciła łódkę, a jej pasażerowie zginęli. Kilka godzin po tragedii, na brzegu w pobliżu nadmorskiego miasta Bodrum, Nilufer Demir natknęła się na ciało Alana.

Twarz dziecka była zwrócona w bok tak, że można by było odnieść wrażenie, że chłopiec śpi. Nie było już nic co mógła bym dla niego zrobić. Nie było już nic, co mogłoby go przywrócić do życia – powiedziała Demir i uwieczniła krzyk milczącego ciała dziecka.

Fotografia odbiła się szerokim echem na świecie. W efekcie europejskie rządy zostały zmuszone do otwarcia zamkniętych granic, a w ciągu tygodnia do Niemiec przybyły pociągi Syryjczyków.

#8 “Earthrise”, William Anders, NASA (1968)

To właśnie to zdjęcie jest znaczące dla historii. Fotografia pochodzi z 24 grudnia 1968 r. i została wykonana za pomocą aparatu fotograficznego Hasselblad przez Williama Andersa. Zanim jednak amerykański astronauta uchwycił wyłaniającą się ziemię, dowódca misji Frank Borman zdążył zrobić czarno-białą fotografię.

Fotografia Williama Andersa to pierwszy pełnokolorowy widok ziemi z księżyca.

#9 “Mushroom Cloud Over Nagasaki”, Lieutenant Charles Levy (1945)

Trzy dni po tym, jak bomba atomowa Little Boy zniszczyła Hiroszimę, siły amerykańskie zrzuciły na Nagasaki jeszcze potężniejszą broń – Fat Man. Eksplozja wystrzeliła kolumnę radioaktywnego pyłu i gruzu o wysokości 45 000 stóp.

Bomba miała spaść na miasto Kokura, ale ze względu na duże zachmurzenie, bombowiec B-29 poleciał z ładunkiem nad cel alternatywny. Eksplozja Fat Mana zabiła nawet 70 tys. osób i zniszczyła jedną trzecią miasta.

Zrzucenie drugiej bomby atomowej doprowadziło do bezwarunkowej kapitulacji Japonii, podpisanej niespełna tydzień później. Urzędnicy ocenzurowali zdjęcia dewastacji bomby, ale zdjęcie Levy’ego – jedyne, które pokazuje pełną skalę chmury grzybowej z powietrza – było szeroko rozpowszechniane.

#10 “V-J Day In Times Square”, Alfred Eisenstaedt (1945)

Fotograf uchwyca najważniejsze historyczne momenty, ale również najistotniejsze momenty w życiu jednostki. Alfred Eisenstaedt postawił sobie za cel znalezienie i uchwycenie aktu, który jest częścią większej historii. Na to nie musiał długo czekać. 14 sierpnia 1945 r., kiedy zakończyła się II wojna światowa, na ulicach Nowego Jorku panowały radosne manifestacje. W tym zgiełku na Times Square marynarz stojący przed fotografem, chwycił pielęgniarkę, przechylił ją do tyłu i pocałował.

Kultowa fotografia stała się symbolem ulgi, obietnicy lepszego dnia, a także nieokiełznanej radości. Obecnie jest to jeden z najsłynniejszych i najczęściej reprodukowanych obrazów XX w.

Źródło: boredpanda.com

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *