Wady używania soli drogowej - NoweMedium.pl

Wady używania soli drogowej

Sól drogowa, która poza skromnymi dodatkami w postaci zapobiegających zbrylaniu chemikaliów, jest praktycznie tą samą substancją, jakiej używamy w kuchni, to podstawowy sposób na usuwanie lodu z dróg. Szacuje się, że każdej zimy na polskie drogi trafia około 500 000 ton chlorku sodu. Chociaż sól drogowa jest sprawdzoną metodą stosowaną od lat i całkiem skuteczną, ze względu na swoje wady ma coraz więcej przeciwników. Dlaczego nie jest rozwiązaniem idealnym?
fot. materiał partnera

Sól drogowa powoduje korozję aut

Pierwszy argument, o którym z pewnością pomyśli większość kierowców to fakt, że sól drogowa bardzo mocno wpływa na korozję aut. Roztwór soli z wodą szybko wnika nawet w najdrobniejsze uszkodzenia, rysy i odpryski na lakierze. W ten sposób na karoserii pojawiają się ogniska korozji, które z biegiem lat systematycznie się powiększają.

W polskich warunkach już po kilkuletnich samochodach widać zazwyczaj, że były eksploatowane w miejscach, gdzie używa się soli drogowej. Zagrożenie jest najsilniejsze, gdy auto pokryte solanką trafi do garażu, bo zjawisku rozwijającej się korozji sprzyja wysoka temperatura.

Sól doprowadza do uszkodzeń samochodowej elektroniki

Nieco rzadziej wspomina się o innym zagrożeniu dotyczącym samochodowej elektroniki i elektryki. Solanka będąca roztworem soli w wodzie nie tylko przyspiesza korozję, ale także jest dobrym przewodnikiem. Zagrożone są więc styki i czujniki należące do samochodowej elektroniki.

Po pewnym czasie mogą się pojawić problemy z prawidłowym działaniem systemu ABS oraz innych systemów bezpieczeństwa montowanych we współczesnych samochodach. W niektórych modelach zagrożony jest tak że alternator, a nawet osprzęt silnika.

Sól drogowa nie działa w bardzo niskich temperaturach

Warto wspomnieć, że sól drogowa w postaci chlorku sodu nie jest rozwiązaniem idealnym, ponieważ jej skuteczność znacznie spada w bardzo niskich temperaturach. W ostatnich latach polskie zimy są stosunkowo łagodne, co nie znaczy, że drogowcy nie muszą być gotowi na ekstremalne mrozy. W takich sytuacjach chlorek sodu zastępuje się mieszankami z dodatkiem chlorku wapnia i chlorku magnezu, które są skuteczniejsze w niskich temperaturach, jednak kilka razy droższe.

Sól drogowa niekorzystnie wpływa na środowisko

Omawiając wady soli drogowej trudno pominąć jej szkodliwy wpływ na środowisko. Nadmiar soli nie jest w żaden sposób usuwany, dlatego przedostaje się do gleby, gdzie bardzo negatywnie wpływa na kondycję roślin, nie tylko trawy, ale również drzew i krzewów. Sól drogowa przedostaje się także do wód gruntowych, a ponadto okolicznych jezior i rzek, gdzie powoli przyczynia się do degradacji ekosystemów.

Sól drogowa jest groźna dla zwierząt

Oprócz tego, sól drogowa jest niebezpieczna dla dzikich zwierząt, ponieważ mają one zwyczaj zlizywania jej z drogi. W takiej sytuacji nietrudno o wypadek stanowiący zresztą zagrożenie także dla kierowcy i pasażerów. Niektóre substancje znajdujące się w soli drogowej są też groźne dla zabieranych na spacer czworonogów, które również mają zwyczaj zlizywanie soli ze śniegu. Osobną kwestię stanowią podrażnienia i rany pojawiające się na psich łapach.

Ze względu na niższe koszty chlorek sodu prawdopodobnie jeszcze przez wiele lat będzie powszechnie używany przez drogowców. Dlatego tak bardzo ważne jest zabezpieczenie samochodów przed korozją. Odpowiednie preparaty można w bardzo atrakcyjnych cenach znaleźć w Aparts – sklepie internetowym z wysokiej jakości częściami i akcesoriami samochodowymi.

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *