Menedżerki znad Wisły torują drogę w międzynarodowych strukturach dla przyszłych pokoleń - NoweMedium.pl

Menedżerki znad Wisły torują drogę w międzynarodowych strukturach dla przyszłych pokoleń

W ostatnich latach coraz częściej można spotkać menedżerów znad Wisły w międzynarodowych strukturach globalnych firm. A kobiety a wysokich stanowiskach to zjawisko rzadkie, choć coraz bardziej widoczne.
Katarzyna Obuchowicz, fot. materiał partnera

firm, specjalizujących się w rekrutacji. Zdaniem Rafała Andrzejewskiego, partnera Amrop w Polsce, karierom naszych menedżerów sprzyja nacisk na umiędzynarodowienie wewnętrznych struktur korporacji.

W ocenie ekspertów kariery w globalnych strukturach korporacji są oparte na relacjach międzyludzkich. Menedżer chcący osiągnąć sukces, musi mieć nie tylko wysokie kwalifikacje. Trzeba być także dobrym politykiem: umieć się komunikować z ludźmi na różnych poziomach, wyjść obronną ręką z konfliktowych sytuacji i radzić sobie w strukturach, w których nie ma jednego bezpośredniego szefa. A w tym wyjątkowo skuteczne okazują się polskie menedżerki.

Brown-Forman pokazuje, jak kobiety rosną w siłę 

To właśnie w tej firmie – amerykańskim koncernie Brown-Forman Corp. – i jego oddziale w Polsce, rozpoczęły się kariery trzech Polek, które dziś przełamują “szklany sufit” w Europejskiej branży alkoholowej (premium spirits), pnąc się po drabinie hierarchii korporacyjnej w całkowicie różnych specjalizacjach: Beata Mirowska – od księgowej do członka zarządu i stanowiska Dyrektora Finansów, Katarzyna Obuchowicz – od szefowej marketingu w Polsce do regionalnej, europejskiej funkcji Public Affairs, Agnieszka Przybyłek – od Dyrektora Regionalnego HR do Dyrektora Zarządzającego firmy we Włoszech i na rynkach alpejskich.

Agnieszka Przybyłek, fot. materiał partnera

Dla każdej z nich awans i zmiana obszaru kompetencji miały inne podłoże. Dla Agnieszki Przybyłek, obecnie szefowej na rynku włoskim, o zmianie ścieżki kariery zadecydowało olbrzymie wsparcie ze strony kolegów, z którymi współtworzyła wcześniej strategie biznesowe, będące integralną częścią rozwoju pracowników, ich kompetencji, struktur organizacyjnych i procesów. – Zanim dołączyłam do Brown-Forman Polska jako Dyrektor Regionalny HR, pracowałam w innych sektorach: bankowości, FMCG oraz produkcji, zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych. Nowe branże, odmienne rynki, różnorodne modele biznesowe oraz wielokulturowość zawsze były dla mnie źródłem inspiracji i wzbudzały moją naturalną ciekawość. Partnerska współpraca z kolegami z zespołu zarządzającego, wzajemne inspirowanie i uczenie się od siebie nawzajem zachęciły mnie do podjęcia decyzji o przejściu z HR do biznesu – podkreśla menedżerka.

Beata Mirowska, fot. materiał partnera

Równość i różnorodność – to słowo klucz, które definiuje procesy budowania kariery zawodowej w ramach struktur Brown-Forman Corp. – tłumaczy Dorota Pałysiewicz, odpowiedzialna za politykę kadrową na rynkach europejskich amerykańskiej firmy, która stoi za takimi markami jak Jack Daniel’s czy Woodford Reserve.

Zgodnie z tą maksymą wszystkie trzy menedżerki prowadzone były przez proces podnoszenia kwalifikacji nie tylko w ramach swojej specjalizacji, lecz grup zadaniowych, mających na celu poznanie działalności firmy na różnych płaszczyznach: sprzedaży, logistyki, marketingu, planowania finansowego i promocji historii marki. Historia marki, wieloletniej tradycji firmy, którą poznają pracownicy to element budujący poczucie odpowiedzialności i jedności w ramach organizacji.

Dążenie do równego parytetu i udziału kobiet na stanowiskach menedżerskich w organizacji stało się jednym z kluczowych elementów polityki firmy Brown-Forman. Obecnie Polki należą do ścisłego grona kierownictwa amerykańskiej firmy.  I żadna z nich (stawiając przed 10-15 laty swoje pierwsze kroki w strukturach firmy), nie przypuszczała, że obejmując stanowisko specjalisty, zdobyte doświadczenie doprowadzi je do fotela członka zarządu lub regionalnego dyrektora.

Beata Mirowska uważa, że zmiana ścieżki kariery była pochodną kilku elementów: potrzeby uczenia się i podejmowania nowych wyzwań, środowiska pracy, sprzyjającemu rozwojowi pracownika.  – Brown-Forman to Pracodawca stawiający Pracownikom ambitne cele, ale jednocześnie to środowisko ludzi motywujących, wspierających i dzielących się wiedzą. Właśnie w środowisku zawodowym nastąpił punkt zwrotny w mojej karierze, ponieważ to dzięki inspiracji przełożonego, po wielu latach pracy jako Regionalny Kierownik Księgowości zdecydowałam się podjąć rolę w strukturach finansowych. – podkreśla obecna dyrektor finansowy w firmie. Beata Mirowska zwraca uwagę również na możliwość łączenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym, domem i aktywnością sportową (jest kilkukrotnym maratończykiem).  Nie ukrywam, że partnerstwo i równomierny podział obowiązków związanych z wychowaniem dzieci sprzyja możliwościom rozwoju kariery – dodaje.

Dla Katarzyny Obuchowicz, impulsem stała się chęć zmiany po kilkunastu latach praktyki i doświadczenia w działach marketingu w PepsiCo i Brown-Forman. I kiedy pojawiła się propozycja stworzenia w Brown-Forman regionalnego działu Public Affairs menedżerka uznała to za odpowiedni moment na ‘’drugi oddech’’ i ‘’naukę nowego’’. Wykorzystując doświadczenie marketingowe i szeroką wiedzę biznesową mogła stworzyć fundament dużego i ważnego obszaru w firmie, który w 2022 roku objął obszar 20 rynków Europy Wschodniej.

Osoby, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku pracy, muszą być przygotowane na nieustanny rozwój zawodowy. W niektórych przypadkach wymaga to zmiany priorytetów. Motorem napędowym w rozwoju kariery jest nie tylko chęć zdobycia lepszego wynagrodzenia, ale także możliwość realizacji ciekawych projektów czy wprowadzania w życie własnych pomysłów. Przyswajanie nowych obowiązków i przetwarzanie nowych informacji, szczególnie w dobie lifelong learning, może być procesem pobudzającym i efektywnym – podkreślają eksperci.

Obecnie w zestawieniu największych amerykańskich firm Fortune 500 znajduje się rekordowa liczba kobiet na stanowisku CEO, jest ich 74. Rok wcześniej było ich 41. Dla porównania dwie dekady temu, w 2002 roku, było ich zaledwie 7.

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *