Kiedy zacząć się przygotowywać do matury z angielskiego? - NoweMedium.pl

Kiedy zacząć się przygotowywać do matury z angielskiego?

Powtórzenie gramatyczne, utrwalenie zagadnień leksykalnych, pisanie wypracowań, ćwiczenie wymowy czy wypełnianie arkuszy egzaminacyjnych - pracy przed maturą z języka angielskiego może być naprawdę dużo. Kiedy więc zacząć przygotowywać się do językowego egzaminu dorosłości, aby zdać go bez zbędnego stresu? Sprawdź tutaj!
fot. materiał partnera

Harmonogram nauki – nieocenione wsparcie w drodze po sukces 

Niezwykle trudno jednoznacznie określić, kiedy powinno się zacząć uczyć do matury z języka angielskiego. W ogólnym rozrachunku, jedno jest pewne: im wcześniej zaczniemy powtarzać niezbędny do zdania egzaminu dorosłości materiał, tym większą szansę mamy na dokładniejsze jego zapamiętanie, a co za tym idzie – na bezstresowe przejście przez cały proces. 

Zanim jednak rozpoczniemy planowanie niezbędnego harmonogramu powtórkowego, warto przyjrzeć się poniższym zagadnieniom:

  • zakres wymagań maturalnych – do odnalezienia w Informatorze Maturzysty na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 
  • budowa egzaminu – jeżeli nie są one przerabiane na zajęciach, warto zapoznać się z ich archiwalnymi wersjami i sprawdzić, które jego części sprawiają nam największą trudność

Przed rozpoczęciem nauki warto również sprawdzić swój poziom języka za pomocą dostępnych w Internecie arkuszy lub podczas zajęć przygotowujących. Matura podstawowa z języka angielskiego plasuje się na poziomie A2, podczas gdy matura rozszerzona z języka angielskiego jest budowana z myślą o uczniach, którzy znajdują się na poziome B1. Taka informacja pozwoli nam racjonalnie oszacować ewentualne braki oraz ilość materiału do rozłożenia na poszczególne tygodnie w harmonogramie powtórzeniowym. 

Gotowi, do startu… nauka! 

Dzięki znajomości naszych możliwości językowych, przygotowanie do matury z angielskiego staje się dużo prostsze i efektywniejsze. Podzielenie materiału na części pomoże nam wizualnie określić jego objętość, a praca z arkuszami egzaminacyjnymi pozwoli nam oswoić się z formą egzaminu i zaoszczędzić mnóstwo stresu, który się z nim wiąże. 

Planując ilość czasu na zapoznanie się z zagadnieniami maturalnymi, należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • styl nauki – wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny (ruchowy)
  • możliwości językowe i szybkość przyswajania materiału – indywidualne dla każdego ucznia
  • preferencje motywacyjne – praca indywidualna lub grupowa 

Jedni uczniowie szybko przyswajają wiedzę gramatyczną, inni leksykalną. Dla niektórych część pisemna jest bułką z masłem, inni czekają na nią z ogromną trwogą. Nasze możliwości w dużej mierze określają, ile czasu powinniśmy spędzić na nauce przed egzaminem dorosłości. Mimo wszystko warto zaopatrzyć się w kolorowe podkreślacze, osobny zeszyt powtórzeniowy, kolorowe karteczki post-it oraz dużo cierpliwości – to właśnie te atrybuty są w stanie zdziałać cuda w trakcie utrwalania wiedzy z języka angielskiego. 

Uczniowie, którzy nie są do końca pewni swoich umiejętności, powinni rozważyć zapisanie się na kurs do matury z angielskiego. W trakcie takich zajęć zyskujemy nie tylko motywację do nauki, ale również indywidualnie stworzony harmonogram pracy językowej, arkusze egzaminacyjne, bieżącą weryfikację wiedzy oraz wsparcie profesjonalnych lektorów. Mimo wszystko, prawda jest jedna: bez względu na to, czy rozmyślamy nad rozpoczęciem nauki w lipcu, październiku czy marcu – im wcześniej, tym lepiej.