"Coraz bliżej święta" - czyli historia reklamy Coca-Coli - NoweMedium.pl

“Coraz bliżej święta” – czyli historia reklamy Coca-Coli

Czerwona ciężarówka mknąca przez zaśnieżone drogi, a w tle towarzysząca jej piosenka "Coraz bliżej święta", do tego ubrany w czerwony strój Święty Mikołaj. Chyba nie ma osoby, która nie skojarzyłaby tej sceny z koncernem Coca-Coli.
Coca-Cola Polska

Reklamy Coca-Coli są niczym utwór Wham Last Christmas – nie może ich zabraknąć w okresie przedświątecznym. Wpisały się już w kanon historii marketingu, ale co ważniejsze zrewolucjonizowały Święta Bożego Narodzenia. Jaka historia stoi za tak wielkim sukcesem koncernu?

Coca-Cola sprzedawała się tylko latem

Wszystko zaczęło się w latach 20. XX wieku, gdy powstała pierwsza reklama tego ciemnego napoju. Natomiast ta świąteczna pojawiła się 10 lat później – w 1931 roku. Coca-Cola sprzedawała się z powodzeniem, jednak tylko w okresie letnim. Koncern postanowił więc, zachęcić konsumentów do spożywania napoju przez cały rok.

Wtedy narodził się pomysł, aby wykorzystać w tym celu Święta Bożego Narodzenia, a co najlepiej trafia do odbiorców? Postać uwielbianego przez wszystkich Mikołaja.

Święty Mikołaj okazał się strzałem w dziesiątkę

Na przeszkodzie stał jedynie wizerunek Świętego Mikołaja. Koncern postanowił ocieplić wizerunek dobrego lecz surowego biskupa. Tak oto powstał przemiły, zabawny i lekko otyły, biało-brodaty staruszek odziany oczywiście w czerwone szaty.

Jednak to nie Coca-Cola stworzyła postać współczesnego Mikołaja, ale XIX-wieczny rysownik, Thomas Nest. To właśnie te rysunki zainspirowały pracowników koncernu.

Początkowo reklamy Coca-Coli powstawały przez malarzy, a pierwszym z nich był Fred Mizen, który w 1930 roku namalował staruszka z butelką słynnego napoju. Następnie z koncernem związany był artysta Haddon Sundblom, który tworzył obrazy olejne, aż do 1964 roku. Co ciekawe, wzorował się on na wizerunku swojego przyjaciela, a gdy ten zmarł to na samym sobie.

Jak możemy się domyślać, Sundblom idealnie stworzył ciepłą i przyjacielską postać puszystego Mikołaja, który w mgnieniu oka zyskał sympatię tych najmłodszych, jak i starszych.

Ciężarówka i misie polarne

Staruszek ubrany w czerwony strój to nie jedyny symbol reklam Coca-Coli. Także misie polarne stały się nieodłącznym elementem kampanii marketingowej. Wprowadziła je Coca-Cola we Francji w 1922 roku. Przez wiele lat białe niedźwiadki pojawiały się w świątecznych reklamach, a pierwsza z nich została wyemitowana w 1993 roku.

Natomiast dwa lata później – 1995 roku – mogliśmy obserwować przełom w kampanii reklamowej – pierwszą ciężarówkę ze światełkami. Do dziś jest towarzyszem spotów koncernu. Ponadto ciężarówki przeniesiono do świata realnego w ramach Świątecznej Trasy Coca-Coli.

Źródło: Coca-Cola Polska

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *