Czy pojazdy elektryczne są większym zagrożeniem ekologicznym? - NoweMedium.pl

Czy pojazdy elektryczne są większym zagrożeniem ekologicznym?

O problemie zużytych baterii z pojazdów elektrycznych dyskutuje się już od wielu lat. Z obiegu zaczynają wychodzić baterie z 2010 roku, co jeszcze bardziej powinno mobilizować producentów do opracowania metod recyklingu. W innym przypadku doprowadzi to do odwrotnie zamierzonego celu - kolejnego zagrożenia ekologicznego.
fot. pixabay.com

Szybki rozwój branży pojazdów elektrycznych sprawił, że na świecie pojawiły się miliony ton akumulatorów, które nie nadają się już do użycia w samochodach. Eksperci apelują o opracowanie metod recyklingu, w innym przypadku może to doprowadzić do potencjalnej katastrofy ekologicznej.

Samochody elektryczne promowane są jako bardziej przyjazna alternatywa dla pojazdów spalinowych, ponieważ emitują mniej zanieczyszczeń. Powstały, aby walczyć ze zmianami klimatycznymi wywołanymi emisją spalin. Ale czy faktycznie są bardziej proekologiczne? O ile pojazdy w czasie jazdy są bardziej przyjazne środowisku niż te spalinowe, o tyle zużyte baterie już nie. Stwarzają one potencjalne problemy, które stawiają ich proekologiczność pod znakiem zapytania.

Pojazdy elektryczne wcale nie są proekologiczne?

Pojazdy elektryczne składają się z takich samych elementów, jak te spalinowe, z tą różnicą, że zamiast tradycyjnego akumulatora (jak w samochodach benzynowych, czy diesli) zamontowana jest bateria, która jest znacznie większa. Dodatkowo składa się z wielu ogniw, co znacznie utrudnia ich rozbiórkę. Zawierają toksyczne substancje, co przy zwarciu lub przegrzaniu może doprowadzać do wybuchu.

Przy procesie recyklingu wykorzystuje się toksyczne rozpuszczalniki, które szkodzą ludzkiemu organizmowi. Rozwiązaniem ma być automatyzacja robotów, które zajmowałyby się tym procesem.

Kolejnym problemem jest brak wytyczonych standardów, ponieważ baterie różnią się od siebie składem chemicznym i budową. Naukowcy apelują do producentów o tworzenie akumulatorów bardziej ekologicznych oraz takich, które ułatwią rozbiór ogniw.

Niektórzy z producentów zastosowali się do apeli. Chińska firma motoryzacyjna BYT produkuje baterie, z której każde ogniwo można wyjąć ręcznie. Natomiast w Europie Renault poddaje recyklingowi wszystkie swoje baterie.

Ponowne użycie baterii

Niektóre baterie nienadające się już do użycia w pojazdach, mogą być wykorzystywane w mniejszych maszynach, takich jak na przykład rowery elektryczne, czy wózki magazynowe. Dodatkowo mogą także zasilać systemy awaryjne stacji 5G, a także latarnie uliczne z ogniwami fotowoltaicznymi.

Volkswagen i Nissan wprowadzili takie baterie do ponownego użytku we własnych firmach. W ten sposób napędzają wózki, które rozwożą części w fabrykach.

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *