Budowa 19 szpitali tymczasowych Polsce kosztowała ponad 518 mln zł - NoweMedium.pl

Budowa 19 szpitali tymczasowych Polsce kosztowała ponad 518 mln zł

Ministerstwo Zdrowia opublikowało dane dotyczące kosztów budowy szpitali tymczasowych w poszczególnych województwach. Najdroższy okazał się szpital we Wrocławiu. Budowa placówki w hotelu okazała się droższa od tych w halach wystawowych na terenie całego kraju.
Szpitale tymczasowe
fot. pixabay.com

Nowe życie hal widowiskowych. Szpitale zamiast targów

Dane zostały opublikowane w odpowiedzi na interpelację poselską Hanny Gill-Piątek (posłanka niezależna, członkini ruchu Polska 2050). W raporcie nie został uwzględniony szpital na Stadionie Narodowym w Warszawie. Okazuje się, że na budowę tylko 19 szpitali tymczasowych w całej Polsce zostanie przeznaczona zawrotna suma 518 163 483 złotych! Samo doprowadzenie wynajmowanych powierzchni do stanu poprzedniego będzie kosztować prawie 19 i pół miliona złotych.

Deinstalacja dotyczy wyłącznie placówek, które na co dzień nie zajmują się opieką zdrowotną, takich jak sale wystawiennicze lub centra kongresowe. To właśnie tam wynajem przestrzeni oraz budowa szpitali wiąże się z największymi kosztami. Najdroższy okazuje się szpital w Terminal Hotel, na ulicy Rakietowej we Wrocławiu.

tabela: Ministerstwo Zdrowia

Najdroższy hotel w Polsce?

Budowa szpitala na Rakietowej kosztowała aż 75 600 000 złotych. To absolutny rekord jeżeli chodzi o koszty. Wrocławska placówka “wyprzedza” drugi najdroższy szpital (Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach) o aż 20 milionów złotych.

Na co dzień Terminal Hotel prowadzi usługi hotelarskie oraz prowadzi sale kongresowe. Organizuje się tam bankiety, studniówki czy wesela. W ofercie hotelu znajdziemy 5 sal kongresowych o łącznej powierzchni 1 820 metrów kwadratowych. Dla porównania, MCK w Katowicach posiada salę o powierzchni 8100 m2, EXPO Kraków 14 000 m2 powierzchni użytkowej, a EXPO Łódź 13 117 m2.

W porównaniu do innych szpitali tymczasowych koszt budowy tego we Wrocławiu jest na skandalicznie wysokim poziomie.

Miliony za pusty szpital

Z leczeniem na Rakietowej jest jeszcze jeden problem. Nie dość że szpital w Terminal Hotel jest skandalicznie drogi, to do tego aktualnie… stoi pusty. O problemach wrocławskiego szpitala pisaliśmy na łamach WroInfo.

https://wroinfo.pl/problemy-ze-szpitalami-polowymi-na-dolnym-slasku-braki-personalne-i-zamieszanie-w-wykonawstwie/

O jakich kosztach jeszcze nie wiemy?

Ponad pół miliarda złotych za szpitale, które aktualnie stoją puste a na dodatek były budowane dość późno to olbrzymia kwota. Dla przykładu koszt budowy szpitala onkologicznego we Wrocławiu, który ma pomieścić 600 pacjentów i funkcjonować w stolicy Dolnego Śląska stale, szacowany jest na 560 mln zł.

Warto natomiast zwrócić uwagę, że to nie są pełne koszty budowy szpitali tymczasowych. Lista podana przez Ministerstwo Zdrowia nie uwzględnia szpitala na Stadionie Narodowym, oraz 16 szpitali, które wybudują spółki skarbu państwa. Trzy takie placówki mają się znaleźć na przykład w zachodniej części Dolnego Śląska – to szpitale w Lubinie, Wałbrzychu oraz Legnicy. Za ich budowę odpowiada KGHM.

O szpitalach budowanych przez miedziową spółkę, pisaliśmy na łamach MiedzioweInfo.

To nie wszystkie koszty

W sumie do kwoty 518 mln zł należy dodać po pierwsze koszty budowy szpitali przez dziewięć spółek Skarbu Państwa i BGK, w siedmiu województwach. Szpitale miały zostać zorganizowane przez: PKN Orlen, Lotos, Węglokoks, Totalizator Sportowy, Tauron, PKO Bank Polski, Grupa Azoty, KGHM i PGZ. W projekt włączony jest również BGK. Podane kwoty nie uwzględniają też bieżących kosztów funkcjonowania tych placówek.

Sam miesięczny koszt funkcjonowania Szpitala Narodowego według posłów KO Michała Szczerby i Dariusza Jońskiego to 22 mln zł a miesięczne koszty zarządu szpitala to 624 tys. 416 zł.

Jak twierdziło Ministerstwo Zdrowia w komunikacie przesłanym do PAP

Przy wartościach zadanych w modelu, oszacowane całkowite miesięczne koszty funkcjonowania 500-łóżkowego szpitala (w tym 50 łóżek OiT oraz Punkt przyjęć – PktP) wynoszą nieco ponad 21,5 mln zł. Koszty zarządu stanowią 2,9 proc. całkowitych miesięcznych kosztów funkcjonowania szpitala tymczasowego. Natomiast koszty wynagrodzenia personelu oddelegowanego do pracy z szpitalu tymczasowym zostały przyjęte domyślnie w wartości 200 proc. (przy obsłudze 500-łóżkowego szpitala, w sumie ponad 900 osób).

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *