Sustainable e-commerce – jak działa zrównoważony handel elektroniczny? - NoweMedium.pl

Sustainable e-commerce – jak działa zrównoważony handel elektroniczny?

Ostatnie lata są dla biznesu naznaczone coraz silniejszym naciskiem na realizowanie zrównoważonego rozwoju w ramach polityki ESG. Dotyczy ona środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego. Trend nie omija branży e-commerce. Jej otoczenie, a przede wszystkim klienci oczekują od przedsiębiorstw działających online zrównoważonej działalności. W jaki sposób uczestnicy rynku realizują tę politykę? Oto przykłady!
fot. materiał partnera

Optymalizacja łańcucha dostaw

Nie da się skutecznie funkcjonować w branży e-commerce bez sprawnie działających dostaw, w szczególności tych, realizowanych do klientów. Z ekologicznego punktu widzenia to właśnie dostawa bywa kłopotliwa ze względu na wysoką emisyjność. Zwłaszcza w logistyce ostatniej mili.

Przedsiębiorstwa z branży e-commerce dokładają wszelkich starań, by optymalizować swoją logistykę w kierunku niskiej emisyjności. Dlatego kładą nacisk na odbiór towarów w modelu OOH (out of home), na przykład w postaci paczkomatów lub punktów partnerskich. Sklepy internetowe chcą także dawać swoim klientom wybór, dlatego korzystają z oprogramowania logistycznego, na przykład platformy Apaczka oferującej wiele ciekawych narzędzi dla branży e-ommerce.

Ekologiczne opakowania

Coraz więcej sklepów internetowych kładzie nacisk na ekologiczny sposób pakowania towaru. Nie chodzi wyłącznie o materiały, z jakich wykonany jest karton i jego wypełnienie. Z ekologicznego punktu widzenia liczy się także dostosowanie wymiaru opakowanie do wielkości przedmiotu. W ten sposób w furgonetce przewoźnika zmieści się więcej towaru, a to przekłada się na niższą emisję w transporcie.

Kolejnym ekologicznym trendem w kwestii pakowania towaru są kartony wielokrotnego użytku, takie jak EkoBox InPost, które po odbiorze towaru wracają do sklepu internetowego. Jeszcze dalej idzie koncepcja zaproponowana przez pracowników Instytutu Łukasiewicza. Zaprojektowany przez nich E-Pack ma posiadać elektroniczny zamek, otwierany przy pomocy aplikacji mobilnej. Opakowanie jest o wiele solidniejsze niż tradycyjny karton i może pozostać w obiegu nawet przez lata.

Nie bez znaczenia pozostaje również wnętrze paczki. Wybierając ekologiczny papier do wypełniania paczek chronimy nie tylko zawartość paczki, ale również środowisko naturalne. Papierowe wypełnienia są w pełni biodegradowalne i nadają się do recyklingu, co minimalizuje wpływ na ekosystem. Jednocześnie oferują one skuteczną ochronę zawartości paczki, zapobiegając uszkodzeniom podczas transportu. Wprowadzenie ekologicznych rozwiązań do procesu pakowania przyczynia się do poprawy wizerunku firmy, zwiększa lojalność klientów i zgodnie z długofalową perspektywą, może przynieść oszczędności związane z redukcją odpadów i kosztami związanymi z ich utylizacją. W ten sposób, ekologiczne wypełnienia papierowe stają się nie tylko wyborem przyjaznym dla środowiska, ale także strategiczną decyzją biznesową.

Logistyka zwrotna

Ważnym trendem zarówno w e-commerce, jak i w branży kurierskiej stała się logistyka zwrotna. Jej założenia polegają na tym, że koniec cyklu życia produktu staje się zarazem początkiem kolejnego cyklu. Klienci z branży e-commerce coraz częściej zyskują narzędzia, dzięki którym mogą oddać nieużywane przedmioty do ich producentów, dystrybutorów lub instytucji zajmujących się recyklingiem.

Następnie produkt podlega naprawie bądź redystrybucji. A jeżeli nie nadaje się już do użytku, trafia do przetworzenia. Tym samym coraz więcej towarów pojawiających się w branży e-commerce pochodzi z recyklingu, a ten jest dla planety korzystniejszy niż produkcja oparta na eksploatacji złóż.

Z każdym kolejnym rokiem coraz więcej przedsiębiorstw będzie publikować coroczne raporty dotyczące swojej polityki ESG. Ten obowiązek nie ominie również branży e‑commerce. W połączeniu z oczekiwaniami konsumentów sprawia to, że wkrótce możemy spodziewać się w handlu elektronicznym kolejnych zrównoważonych rozwiązań.

Więcej z NoweMedium.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *