Codziennie używasz eponimów i nawet nie masz pojęcia, że to robisz

Czym tak właściwie jest eponimizacja? To nic innego, jak pospolicenie nazw marketingowych. To proces przekształcania się nazw własnych produktów lub firm. Używane jako synonim dla całej grupy produktów. Dla jednego marketingowca to marzenie, a dla drugiego koszmar. Zjawisko to tyczy się marek, które dominują na rynku światowym lub są prekursorem konkretnego produktu.
Proces ten z pewnością jest reklamą dla marki, jednak niesie za sobą także negatywne skutki. Pod wpływem eponimizacji marka traci swoją unikatowość oraz zastrzeżony znak towarowy. Wiele marek stara się przeciwdziałać temu zjawisku, jednak znajdą się też takie, które będą do niego zachęcać, pokazując swoją przewagę nad innymi.
Eponimy oponowały nasz słownik językowy
Eponimy brzmią obco? Nic bardziej mylnego. Codziennie spotykamy się z określeniem aspiryna, pampers, czy adidasy. Takich produktów można by wymieniać wiele. Zdecydowanie prym wiodą tutaj marki takie jak Pampers, Adidas, czy Gerber. Bo kto nigdy nie usłyszał od młodych rodziców, że idą kupić pampersy? W późniejszym etapie chodzą do sklepu po gerberki. Zapewne nieraz powiedziałeś, że masz na stopach nowe adidasy, a golisz się za pomocą żyletki. Codziennie też pewnie coś googlujesz Te wszystkie słowa to przykład procesu eponimizacji.
Lista przykładów w języku polskim
Adidas
To obuwie sportowe opanowało polską modę, ponieważ było jedynym dostępnym w naszym kraju. Nazwa wywarła tak ogromny wpływ na polskim społeczeństwie, że teraz każde obuwie sportowe nosi nazwę adidasy.
Pampers
Dla kogo pieluszki jednorazowe nie są pampersem? Niezależnie od tego, czy kupujemy pieluszki marki Dada, czy innej marki. Ten produkt na zawsze już zostanie pampersem.
Jeep
Firma zastrzegła swoją nazwę już w połowie XIX wieku. Jednak nie udało im się jej uchronić. Już dla wszystkich auta terenowe pozostaną Jeepami.
Jacuzzi
Kto będąc w aquaparku nie idzie do… no właśnie. Jacuzzi to także nazwa pochodząca od jednego z produktu firmy Jacuzzi. Przecież pierwszą myślą nie będzie wcale wanna z hydromasażem.
Farel
Nazwa polskiej firmy brzmi znajomo. Kochamy ją za ciepło, które nam daje w chłodne dni. Farelka to przyjaciel każdego zmarzlucha.
Melex
Popularny środek transportu wśród turystów. Z jego pomocą zwiedzisz całe miasto bez konieczności poruszania się pieszo. To właśnie słowo meleks będzie pierwszą myślą zanim wypowiemy je na głos. Nie żaden wózek elektryczny.
Maggi
Ta płynna przyprawa towarzyszy każdemu Polakowi przy niedzielnym obiedzie. Swoją nazwę zawdzięcza szwedzkiemu przedsiębiorstwu Maggi.