Onboarding – co to jest i czemu warto dobrze go zaplanować?
Czym jest onboarding?
W kontekście zatrudniania nowych pracowników bardzo często można spotkać się z terminem „onboarding”. Oznacza ono dosłownie wejście na pokład i jest używane m.in. w żegludze. W kontekście firmy oznacza natomiast wdrożenie nowego pracownika. Chodzi tu o adaptację nowej osoby, jej zgranie z pozostałymi członkami zespołu, przystosowanie do procedur i norm obowiązujących w miejscu pracy itp. Onboarding obejmuje wiele aspektów i jest niezwykle ważny – wpływa zarówno na wydajność pracownika, jak i jego zadowolenie.
Co powinien obejmować dobrze przeprowadzony onboarding?
Każda firma powinna opracować własne procedury onboardingu z uwzględnieniem jego najważniejszych elementów takich jak:
- zapoznanie pracownika ze strategią organizacji, jej misją, wizją oraz celami,
- przedstawienie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa,
- zapoznanie z procedurami dotyczącymi np. komunikacji, obiegu dokumentów, zgłaszania urlopów, rozliczania nadgodzin,
- omówienie szczegółowego zakresu obowiązków, a także możliwości rozwoju czy awansu,
- obsługa sprzętu i używanych w firmie narzędzi (zarówno drukarki, jak i ekspresu do kawy, a także oprogramowania do komunikacji i innych).
Co istotne, onboardingu nie powinno się pomijać także przy rekrutacji i pracy zdalnej. Sprawdź, jak to robić pod tym adresem: https://gamfi.com/blog/jak-przeprowadzic-zdalny-onboarding-12-dobrych-praktyk/.
Dlaczego warto dobrze zaplanować onboarding?
Od przebiegu onboardingu w znacznej mierze zależy, czy pracownik pozostanie z firmą na dłużej. Badania wskazują bowiem, że w ciągu pierwszych kilku miesięcy pracy odchodzi nawet połowa zatrudnionych. Prawidłowe wdrożenie sprawi również, że nowy członek zespołu szybciej uzyska niezależność i pełną wydajność. Pomoże też uniknąć wielu błędów. Ponadto prawidłowo zaplanowany i przeprowadzony onboarding wpływa pozytywnie na atmosferę w pracy, identyfikację z firmą, zaangażowanie oraz motywację!