Agora nie przejmie spółki Eurozet. Jest zakaz UOKiK
Zdaniem Prezesa UOKiK w wyniku koncentracji powstałaby silna grupa radiowa, mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych.
Kalendarium
Przypomnijmy, że historia postępowania rozpoczęła się w lutym 2019, kiedy właścicielami Eurozet Sp. z o.o. zostały spółki SFS Ventures s.r.o, z 60 proc. udziałów oraz Agora S.A., która objęła 40 proc. udziałów.
Wniosek o koncentrację wpłynął do UOKiK w październiku 2019 a miesiąc później Prezes UOKiK skierował sprawę do drugiego etapu, który zawiera dokładne badanie rynku. W listopadzie 2020 zostały wydane zastrzeżenia do tej koncentracji i ostatecznie w styczniu 2021 Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję zakazującą koncentracji.
SFS Ventures to spółka prawa czeskiego, w której większość udziałów ma Sourcefabric z.ú. z siedzibą w Pradze. Ta ostatnia spółka oferuje rozwiązania typu open source dla mediów.
Grupa Agora notowana na GPW w Warszawie, to jedna z największych polskich grup medialnych. Jest właścicielem radia Złote Przeboje, Rock Radia, Radia Pogoda, internetowego radia Tuba.FM i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia TOK FM. Na rynku radiowym działa od ponad 20 lat.
UOKiK tłumaczy swoją decyzję
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy swoją decyzję:
W przypadku rynków lokalnych po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej. Ponadto na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu byłby bardzo wysoki, np. w Legnicy kształtował się na poziomie 80-100%, w Poznaniu na poziomie 40-50%, w Zielonej Górze na poziomie 30-40% (zsumowane udziały z 2019 r.).
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK dodaje:
Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych.
Chróstny zaznacza także, że:
Z kolei na rynku reklamy krajowej w wyniku koncentracji utworzony zostałby podmiot, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta, tj. RMF FM. – Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Dwie duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców. Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70 proc. udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne.
Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zakazie jest nieprawomocna i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Co to jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów?
UOKiK to polski urząd antymonopolowy, którego zadaniem jest obsługa Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którym aktualnie jest Tomasz Chróstny. UOKiK działa na podstawie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z prawem zgłoszeniu podlega każda transakcja pomiędzy przedsiębiorcami, których łączny obrót w roku poprzedzającym transakcję przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.